اشتراک گذاری

تعمیر و رفع ایراد مشکلات بلوتوث موبایل

بلوتوث نام یک تکنولوژی شبکه برد کوتاه بی سیم است که برای اینکه ابزارها بتوانند بدون نیاز به کابل یا نقطه دسترسی بی سیم به هم متصل شوند، به وجود آمده است. بلوتوث یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین روش‌های برقراری ارتباط به‌صورت بی‌سیم بین دستگاه‌های مختلف مثل تلفن همراه، گوشی هدفون، لپ تاپ، اسپیکر و آیپد است. بلوتوث روش ارتباطی بسیار مناسب و سودمندی است، اما کارایی این نوع ارتباط زمانی موثر است که ارتباط بدون هیچ مشکلی برقرار شود. نمایندگی تعمیرات تبلت آماده ارائه خدمات تعمیر و رفع ایراد مشکلات بلوتوث موبایل به شما کاربران عزیز است.

تعمیر و رفع ایراد مشکلات بلوتوث موبایل

تعمیر و رفع ایراد مشکلات بلوتوث موبایل

ارتباط بلوتوثی به هر دو عامل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وابسته است. شرکت‌هایی همچون مایکروسافت و اپل، بلوتوث را دستخوش ارتقاهای فراوانی کرده و نام بلوتوث ۴ را به آن اختصاص داده‌اند. بنابراین اگر شما تلفن همراهی مربوط به دو سال پیش را در اختیار داشته باشید که به بلوتوث مجهز است، مطمئنا نباید از آن انتظار داشته باشید که با دستگاه‌هایی که به بلوتوث ۴ مجهز هستند، جفت شود.

امروزه شاهد دستگاه‌هایی هستیم که با بهره‌گیری از دو ارتباط رادیویی بلوتوثی، کاربر را قادر می‌‌کند هم با دستگاه‌های نسل جدید ارتباط برقرار کند و هم با دستگاه‌های نسل قدیم. تنها برخی از دستگاه‌هایی که اخیرا تولید شده‌اند، به این قابلیت مجهز هستند.

این موارد از جمله دلایل سخت‌افزاری بروز مشکل در ارتباطات بلوتوثی به‌شمار می‌رود. با در نظر گرفتن این موارد تعمیر و رفع ایراد مشکلات بلوتوث موبایل را می توانید انجام دهید.

اما گاهی جفت نشدن دستگاه‌ها می‌تواند ناشی از مشکلات نرم‌افزاری باشد. یکی از رایج‌ترین این مشکلات در دستگاه‌های اندرویدی مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال ممکن است تلفن همراه شما به بلوتوث نسل چهارم مجهز باشد، اما سیستم‌عامل نصب شده روی آن اندروید ۴٫۲٫۲ باشد. متاسفانه این نسخه از سیستم‌عامل اندروید و نسخه‌های پیش از آن، با بوتوث نسل ۴ ارتباط برقرار نمیکنند. برای رفع این مشکل باید سیستم‌عامل دستگاه را به اندروید ۳/۴ ارتقا دهید تا دستگاه ها با یکدیگر جفت شوند.

یکی دیگر از مشکلات رایج در جفت نشدن بلوتوث‌ها، پروفایل‌های ارتباطی است. پروفایل ارتباطی عبارت است از محیطی که در آن دو دستگاه با یکدیگر به برقراری ارتباط می‌پردازند. این محیط ‌باید با هر یک از دستگاه‌ها همخوانی داشته باشد. به‌عنوان مثال شما نمی‌توانید یک موس بلوتوثی را به دوربین دیجیتال مجهز به بلوتوث وصل کنید؛ زیرا این دو هیچ تناسب محیطی با یکدیگر ندارند و نمی‌توانند در یک محیط ارتباطی به تبادل اطلاعات بپردازند. علاوه بر این شما می‌توانید به راحتی تلفن همراه را به یک هدست بی‌سیم بلوتوثی وصل کنید؛ زیرا این دو دستگاه از پروفایل هندزفری پشتیبانی کرده و در این محیط با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

روش‌های رفع خطای ارتباطی بلوتوث ها

چنانچه مشکل برقرار نشدن ارتباط ناشی از خطاهای کاربر باشد، می‌توانید با بررسی این موارد تعمیر و رفع ایراد مشکلات بلوتوث موبایل را انجام دهید:

مطمئن شوید بلوتوث روشن است

اگر بلوتوث روشن باشد، نماد کوچک آن در بالای نمایشگر تلفن همراه به ‌نمایش درخواهد آمد. در غیر این صورت به تنظیمات دستگاه خود بروید و بلوتوث را روشن کنید.

مشخص کردن روش جفت شدن دستگاه‌ها برای تعمیر و رفع ایراد مشکلات بلوتوث موبایل

روند جفت شدن دستگاه‌های بلوتوثی ممکن است متفاوت باشد؛ به ‌عنوان مثال ممکن است نیازمند وارد کردن یک کد در تلفن همراه باشید یا اینکه لازم باشد با تلفن همراه خود با دستگاهی که قصد با آن جفت شوید، تماس تلفنی برقرار کنید. (به‌عنوان مثال Sony SmartWatch2 با استفاده از NFC می‌تواند با دستگاه مورد نظر جفت شود. همچنین Nike+ با فشار دادن یک دکمه در چند ثانیه می‌تواند با آیفون جفت شود.)

اگر با نحوه جفت شدن دستگاه بلوتوثی خود آشنایی ندارید، می‌توانید علاوه بر راهنمای موجود در گوشی، با جست وجو در اینترنت اطلاعات کافی را دراین زمینه کسب کنید.

مطمئن شوید دستگاه شما قابل شناسایی است

یکی از امکاناتی که برای حفظ امنیت دستگاه‌های بلوتوثی طراحی شده، ناشناس بودن بلوتوث است. در صورتی‌که این قابلیت فعال باشد، دستگاه بلوتوث شما در صورت روشن بودن هم توسط دیگر دستگاه‌ها قابل شناسایی نیست. اگر قصد دارید دستگاه دیگری را با دستگاه خود جفت کنید، مطمئن شوید دستگاه شما قابل شناسایی باشد. برای این کار ‌باید حالت Discoverable را در دستگاه خود فعال کنید. (توجه داشته باشید در بیشتر موارد این حالت کمتر از ۵ دقیقه فعال مانده و پس از آن دستگاه شما دوباره غیرقابل شناسایی می‌شود.)

خاموش و روشن کردن دستگاه برای تعمیر و رفع ایراد مشکلات بلوتوث موبایل

گاهی اوقات ممکن است جفت نشدن دستگاه‌ها با یکدیگر ناشی از یک مشکل نرم‌افزاری در سیستم‌عامل باشد. برای رفع این مشکل می‌توانید یک ‌بار دستگاه خود را خاموش و روشن کنید. در بسیاری از تلفن‌های همراه می‌توانید به‌جای خاموش و روشن کردن دستگاه، حالت پرواز (airplane) را فعال و غیرفعال کنید.

تمام دستگاه‌های بی‌سیم به بلوتوث مجهز نیستند

بسیاری از کاربران گمان می‌کنند تمام موس‌های بی‌سیم به بلوتوث مجهز هستند، اما برخی از آنها مجهز به بلوتوث بوده و برخی نیز از ارتباط وایرلس استفاده می کنند. باتوجه به این تفاوت‌ها اگر بخواهید یک موس مجهز به فرستنده وایرلس را به دستگاه مجهز به بلوتوث وصل کنید، موفق نخواهید شد. همچنین عکس این عملیات نیز ممکن نخواهد بود.

دانلود درایورهای مورد‌ نیاز

چنانچه در برقراری ارتباط بین تلفن همراه با رایانه شخصی مشکلی ایجاد شود، ‌باید علت آن را در درایور بلوتوث رایانه جست وجو کنید. گاهی اوقات نصب درایورهای اشتباه می‌تواند مشکلاتی را در جفت شدن دستگاه‌های مختلف به رایانه همراه داشته باشد.

مطمئن شوید دستگاه‌ها با یکدیگر همخوانی دارند

دستگاه‌ها ‌باید از پروفایل‌های هماهنگی برخوردار باشند. موس و صفحه‌کلید بلوتوثی به راحتی با سیستم‌عامل رایانه یا تلویزیون هوشمند شناسایی شده و با آن جفت می‌شوند؛ ولی موس بلوتوثی با دوربین دیجیتال جفت نخواهد شد.

حذف و اضافه کردن مجدد به فهرست

ممکن است شما چند روز قبل با دستگاهی ارتباط بلوتوثی برقرار کرده و اکنون بخواهید دوباره به برقراری ارتباط با آن بپردازید. در این شرایط دستگاه موردنظر در فهرست دستگاه‌های اتصال یافته موجود است و ممکن است با انتخاب آن ارتباط برقرار نشود. برای رفع این مشکل، دستگاه را از فهرست دستگاه‌های شناسایی شده حذف کرده و بار دیگر به جست وجو و جفت کردن آن با دستگاه خود بپردازید.

به‌روزرسانی سیستم‌عامل سخت‌افزارها

گاهی دیده می شود که دستگاه بلوتوث جدید با دستگاه های قدیمی جفت نمی شود. این مشکل ناشی از قدیمی بودن سیستم‌عامل آن دستگاه و پشتیبانی نکردن از بلوتوث نسل جدید است. تمام دستگاه‌های بلوتوث مثل هدست‌های بلوتوث از یک سیستم‌عامل و نرم‌افزار راه‌انداز برخوردارند که ‌باید به‌روزرسانی شوند. (در بیشتر موارد به‌روزرسانی این دستگاه‌ها فقط از سوی شرکت سازنده امکان‌پذیر است.)

Rate this post
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.